TROUW
‘Fenomenaal hoe al die zangers uit verschillende Nationale Jeugd- en Kinderkoren zich het idioom van Stockhausen eigen hadden gemaakt.’
‘Speciale vermelding verdienen de solisten uit het Nationaal Jongenskoor, die in ‘Eva’s lied’ magnifiek zongen en acteerden. Over hoop in de toekomst gesproken.’
VOLKSKRANT
‘Spaarzaamheid loont in Mädchenprozession en Evas Lied, heldere composities die fascineren door subtiele klankmengsels, en door het aandeel van de fabelachtige (Nationale) Kinder- en Jeugdkoren en solisten.
NRC
Magisch was de mise-en-scène van Mädchenprozession. De kraakheldere, serene stemmen van het Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jeugdkoor kwamen op in een stoet van witte gewaden en flakkerend kaarslicht.
HET PAROOL
‘…Mädchenprozession, waarin een geweldig koor … (Nationale Koren) ….in witte gewaden de ziel streelt.’
OPERAMAGAZINE
‘Een bijzondere bijdrage leverden tijdens dag twee een koor van meisjes en een kinderkoor.’
‘Beide koren zongen op verbluffende wijze hun bepaald niet makkelijke partijen en bewogen zich met speciale passen in ceremoniële stoeten door het publiek.’
NEW YORK TIMES
‘I wish I could credit the hundreds of performers, some of whom prepared through an “Aus Licht” master’s program and all of whom sang, played and acted with commitment and confidence.
Most — even the staggeringly talented children’s choirs — were required to memorize their complex parts.’
‘The beauty of the gorgeous “Girls’ Procession” is rivaled only by the chilling music for children, here the Nationaal Kinderkoor and the Nationaal Jongenskoor, taken to heaven by the Pied Piper (the flutist Felicia van den End) in Abduction.’
BACHTRACK
Eva, with prominent roles for the Netherlands Youth and Children’s Choirs. Their first appearance is magical. Three processions of girls and young women in white, carrying candles, converge towards the stage. Their other-worldly harmonies and murmurs in praise of Eva turn the Gashouder into a fairy cathedral.
CULTUURNIEUWS
‘Op dag twee steelt de fluitiste Felicia van den End de show als Rattenvanger. Met razendvirtuoos spel en dito gestiek ontvoert zij de geweldig zingende kinderen van het Nationaal Kinderkoor en Nationaal Jongenskoor.
NIEUWE NOTEN
Het hoofdstuk Eva begint met het zeer indrukwekkende ‘Mädchenprozession’. Verdeeld over drie groepen, met kaarsen in de hand, schreien de leden van het Nationaal Kinderkoor, Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en het Nationaal Gemengd Jeugdkoor door de rijen. Dat dit stuk zo weinig wordt uitgevoerd is geen wonder. Niet alleen de grote bezetting maakt dit lastig, de eisen die ‘Stockhausen stelt aan deze jonge zangers en zangeressen is bijzonder hoog. ….Maar alles klinkt van een ontroerende schoonheid’.
Dan doet Ave haar intrede in de ‘Der Kinderfänger’, een ongelofelijk mooie rol van fluitiste Felicia van den End, die de kinderen als een rattenvanger van Hamelen voor zich inpalmt.
‘Fenomenaal is het slot waarin de kinderstemmen en de piccolo – die zo prachtig samenvielen, geflankeerd door geluidsgolven van de synthesizer – oplossen in vogelgezang. Het is hier dat Stockhausen zich een waardig leerling van zijn vroegere leermeester Olivier Messiaen betoont.